علم بهتر است یا ثروت؟

سؤال اصلی این است که این دو گنجینه در خدمت چه کسانی هستند؟ اشخاصی که در جمع‌آوری و افزون نمودن علم یا ثروت تلاش می‌نمایند، هدف و دیدگاه آنها دررابطه‌با این دو چیست؟ آیا هدف از جمع‌آوری ثروت یا آموختن علم خدمت به بندگان خداست؟ یا برای اجرای غرایض شخصی خودشان است.
علم بهتر است یا ثروت؟

علم بهتر است یا ثروت؟ جواب به این سؤال نیاز به بررسی و تفکیک در موقعیت دارندگان آنها، کسانی که صاحبان این دو گنجینۀ بسیار بزرگ و اساسی را هستند. علم و ثروت دو گنجینۀ بسیار مفید و گران‌بها برای جامعه‌ای بشری هستند که بودونبود آنها برابر است با آبادانی یا ویرانی جامعه‌ای بشری، هر دو به‌جای خود مهم و باارزش هستند.

سؤال اصلی این است که این دو گنجینه در خدمت چه کسانی هستند؟ اشخاصی که در جمع‌آوری و افزون نمودن علم یا ثروت تلاش می‌نمایند، هدف و دیدگاه آنها دررابطه‌با این دو چیست؟ آیا هدف از جمع‌آوری ثروت یا آموختن علم خدمت به بندگان خداست؟ یا برای اجرای غرایض شخصی خودشان است.

علم و ثروت هر دو خوب هستند!

علم و ثروت در جایگاه خود قابل‌دفاع و موردبحث هستند. بودن هرکدام از آنها می‌تواند برای پیشرفت انسان‌ها، خانواده‌ها و جامعه‌ای که بشر در آن مدام به‌راحتی نیاز دارد مفید و سودمند باشد. همان‌طور که نبود هر کدام از آنها می‌تواند برای جامعه و اجتماع بلای بزرگ به بار آورد.

حضرت امام علی علیه‌السلام در یکی از حکمت‌های نهج‌البلاغه دررابطه‌با ارزش ثروت فرموده‌اند: أَلَا وَ إِنَّ مِنَ الْبَلَاءِ الْفَاقَهَ وَ أَشَدُّ مِنَ الْفَاقَهِ مَرَضُ الْبَدَنِ وَ أَشَدُّ مِنْ مَرَضِ الْبَدَنِ مَرَضُ الْقَلْبِ (أَلَا وَ إِنَّ مِنَ النِّعَمِ سَعَهَ الْمَالِ وَ أَفْضَلُ مِنْ سَعَهِ الْمَالِ صِحَّهُ الْبَدَنِ مِنْ صِحَّهِ الْبَدَنِ تَقْوَى الْقَلْبِ)؛ (۱) بهوش باش که تنگدستی بلاست، و سخت‌تر از آن بیماری بدن است و از آن مشکل‌تر بیماری دل. آگاه باش که ثروت و مال، نعمت است و برتر از آن تندرستی است و از آن بالاتر تقوای دل.

اگر ثروت از راه عقل و علم جمع‌آوری‌شده باشد، و برای پیشرفت و آبادانی جامعه‌ای بشری به‌صورت صحیح و درست خرج شود می‌تواند دنیا و آخرت دارنده آن را آباد و باشرافت سازد.

امام علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه فرمود: فَمَنْ آتَاهُ اللَّهُ مَالًا، فَلْیَصِلْ بِهِ الْقَرَابَهَ، وَ لْیُحْسِنْ مِنْهُ الضِّیَافَهَ، وَ لْیَفُکَّ بِهِ الْأَسِیرَ وَ الْعَانِیَ، وَ لْیُعْطِ مِنْهُ الْفَقِیرَ وَ الْغَارِمَ، وَ لْیَصْبِرْ نَفْسَهُ عَلَى الْحُقُوقِ وَ النَّوَائِبِ ابْتِغَاءَ الثَّوَابِ، فَإِنَّ فَوْزاً بِهَذِهِ الْخِصَالِ شَرَفُ مَکَارِمِ الدُّنْیَا وَ دَرْکُ فَضَائِلِ الْآخِرَهِ، إِنْ شَاءَ اللَّهُ.؛ (۲) کسى که خداوند مالى به او عنایت کرد باید به اقوامش کمک کند، مهمانى شایسته اى برگزار نماید، اسیر و گرفتار را آزاد کند، به فقیر و بدهکار ببخشد، و بر اداى حقوق واجبه و حوادث و بلاها جهت درخواست ثواب الهى شکیبایى ورزد، زیرا بدون تردید دست یابى به این خصلتها شرف و کرامت در دنیا، و دست یابى به فضائل آخرت است اگر خدا بخواهد.

در کتاب غررالحکم باب جهل آورده است که امام علی علیه‌السلام فرمودند: نادانى شخص ثروتمند، او را خوار و ذلیل گرداند، علم و دانش شخص فقیر و نیازمند، او را سربلند و عزیز گرداند.

امام علی علیه‌السلام فرمودند: اَلعِلمُ خَیرٌ مِنَ المالِ، اَلعِلمُ یَحرُسُکَ وَ أنتَ تَحرُسُ المالَ؛ (۳) دانش، برتر از ثروت است؛ [زیرا] دانش تو را پاس می‌دارد، امّا ثروت را تو می‌پایی.

حرف آخر

اگر علم یا ثروت در راه و هدف غیرانسانی مصرف شود، و باعث بروز حوادث و ناهنجاری‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شوند هیچ‌کدام خوب و بهتر از دیگری نیستند. مثلاً اگر از علم برای ساختن یک بمب اتمی استفاده شود و از ثروت هم برای نگهداری و پرتاب آن خرج و پرداخت شود، در آن زمان است که دارندگان علم و ثروت‌های این‌چنینی هیچ ارزش معنوی و رنگ الهی و انسانی نداشته و خوب هم نیستند.

و اما اگر علم و ثروت باهم شوند و برای ساختن چیزهایی که برای بشریت موردنیاز است، مانند راه، نیروگاه برق، کارخانه‌های گوناگون مانند کارخانه تولید مواد غذائی و خانگی، دانشگاه، مدرسه و هزاران گونه جاهای دیگر که ثروتمندان با استفاده از دانش دانشمندان می‌توانند بسازند تا مردم و جامعه به توانند با استفاده از آنها در راحتی و در آسایش باشند. آن زمان است که می‌بینیم که علم و ثروت جدا از هم نبوده و نیستند.

  1. نهج‌البلاغه حکمت ۳۸۸
  2. نهج‌البلاغه خطبه ۱۴۲
  3. نهج‌البلاغه حکمت، ۱۴۷

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه مقاله:

https://azarmiazar.ir/?p=10141

جمشید آذرمی آذر

جمشید آذرمی آذر

من جمشید آذرمی آذر: اهل ایران، آذربایجان شرقی، شهر بناب، روستای چپقلو، متولد 1352، با تحصیلات ابتدایی، علاقمند به مطالعه، پژوهش و نوشتن می باشم.

مقاله هایی که دیگران نیز خوانده اند.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: