آرایش و زینت زن در اسلام

 اسلام آرایش و نظافت ظاهری و زیبایی زنان را همانند زیبایی باطنی ستوده است، سفارش کرده زنان خود را برای شوهرانشان آرایش و زیور نمایند، در داخل خانه و در پیش شوهرانشان از لباس‌های زیبا و آزاد استفاده کنند؛ اما در موقع خروج از خانه از لباس‌هایی استفاده کنند که اندام و شکل ظاهری آنها را از دید دیگران و نامحرمان پنهان سازد.
آرایش و زینت زن برای شوهرش مستحب و در صورت خواست شوهر واجب است

آرایش و زینت زن در اسلام: اسلام پاکیزگی ظاهری و باطنی انسان‌ها را دوست دارد و نظافت را جزئی از ایمان می‌داند، صاحب‌شریعت حضرت محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله فرمود: النظافه من الایمان؛ از نشانه‌های ایمان پاکیزگی است.

 اسلام آرایش و نظافت ظاهری و زیبایی زنان را همانند زیبایی باطنی ستوده است، سفارش کرده زنان خود را برای شوهرانشان آرایش و زیور نمایند، در داخل خانه و در پیش شوهرانشان از لباس‌های زیبا و آزاد استفاده کنند؛ اما در موقع خروج از خانه از لباس‌هایی استفاده کنند که اندام و شکل ظاهری آنها را از دید دیگران و نامحرمان پنهان سازد.

 این یک حقیقت ثابت شده است که آرایش بیش از معمول و لباس نامتناسب، قوای جنسی و شهوت دیگران را نسبت به شخص عامل تحریک می‌نماید و میل جنسی طرف مقابل را جذب می‌کند.

 اگر آرایش نامعمول به همراه بدحجابی در جامعه به مد روزانه تبدیل شود دختران و زنان آن جامعه در معرض آسیب جسمی و جنسی قرار می‌گیرند و منجر به‌وجودآمدن حرج و مرج در جامعه و گسترش فرهنگ ناصواب و غیرانسانی می‌گردد.

 هرگاه زینت غلیظ و غیرمعمول در میان زنان یک جامعه مد باشد، آنگاه در آن جامعه بجای بهترین زنان، بدترین زنان خودنمایی خواهند کرد، در مواقع این چنینی ارزش و مقام زنان ممتاز، زنانی که باایمان و وفادار به شوهر و خانواده هستند با خطرات فراوان مواجه می‌شوند.

اسلام آرایش زن را برای شوهرش توصیه کرده است

 زنانی که آرایش را برای شوهران خود انجام می‌دهند و درهرحال عفت و حجاب خود را حفظ می‌نمایند، با هر کس و ناکس غیر از محرمان خود هم کلام و همنشین نمی‌باشند، اعتماد و محبّت شوهر خود را نسبت به خود جلب نموده و باعث امنیت روحی و روانی خود و شوهر خود نیز هستند، خدای متعال در سوره نور آیه ۳۱، نشان‌دادن آرایش و زینت زنان را جز برای شوهرانشان و مَحرم‌های آنان، حرام می‌داند. لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ.

 اعتماد زن و شوهر به یکدیگر برابر است باعزت نفس در آنها و احساس آزادی زن در خانواده و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، ادامه این نوع اعتماد برابر است با شیرین‌شدن زندگی زناشویی و داشتن فرزندان صالح و سالم و مسئله  اسلام آرایش و نظافت ظاهری و زیبایی زنان را همانند زیبایی باطنی ستوده است، سفارش کرده زنان خود را برای شوهرانشان آرایش و زیور نمایند، در داخل خانه و در پیش شوهرانشان از لباس‌های زیبا و آزاد استفاده کنند؛ اما در موقع خروج از خانه از لباس‌هایی استفاده کنند که اندام و شکل ظاهری آنها را از دید دیگران و نامحرمان پنهان سازد.

نقش نفس اماره در آرایش و زینت زنان

 انسان در درون خود شیطانی دارد که از آن به‌عنوان نفس بد یاد می‌شود، نفس بد همواره انسان‌ها را در سرپیچی از دستورات خدا دعوت می‌کند تا انسان خوشگذران‌های چندروزه را به آسایش جهان ابدی ترجیح دهد.

 گاهی پیش می‌آید که نفس بد زنان را دعوت می‌کند به‌وسیله روش‌ها و انواع لوازمات آرایشی، خود را آرایش‌کرده و به‌جای پایبند بودن بر اصول و اخلاق ستوده انسانی، در بند نفس اماره و خواسته‌های شیطانی او باشند.

 در این مواقع تنها اسلحه‌ای که می‌تواند در برابر نفس چنین تقاضای بی‌مورد نفس مقاومت نماید عقل به کمال رسیده است، این سلاح در وجود همه انسان‌ها هست؛ اما طرز استفاده از آن متفاوت است، عقلی که به کمال رسیده باشد و پشتیبانی خوبی نیز داشته باشد می‌تواند در برابر خواسته‌های نامعقول نفس ایستادگی کند و حریف خود را در این میدان جنگ شکست دهد.

 هنگامی که جنگ بین نفس اماره و عقل بر سر موضوع خود آرایش و چگونه بزک شدن، در وجود یک زن اتفاق می‌افتد زنانی پیروز می‌شوند که بر یکتایی خدای متعال و پیامبرانی که از طرف او آمده باشند و شریعت دینی که از طرف آنها صادر شده باشند و به اصول اخلاقی و پیوندهای خانواده پاک از جمله عفت و حجاب خود مواظبت نموده‌اند در این میدان جنگ و در برابر خواسته‌های بی جای نفس پیروز و سرفراز هستند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه مقاله:

https://azarmiazar.ir/?p=10058

جمشید آذرمی آذر

جمشید آذرمی آذر

من جمشید آذرمی آذر: اهل ایران، آذربایجان شرقی، شهر بناب، روستای چپقلو، متولد 1352، با تحصیلات ابتدایی، علاقمند به مطالعه، پژوهش و نوشتن می باشم.

مقاله هایی که دیگران نیز خوانده اند.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: