در انتخاب همسر و بیان پاره ای از مواردی که مربوط به آن است

دختر و پسر در موقع انتخاب همسر به چند نکته مهم و طلایی توجه داشته باشند. اول اینکه: با دیدن یکدیگر در خیابان‌ها، پارک‌ها، متروها، گردشگاه‌ها و سایر مکان‌ها با ظاهر آراسته و لباس‌های شیک و فاخر، عاشق شدن‌های زودگذر و رایج جوانی، نمی‌توان در انتخاب همسر و یک هم پیمان وفادار، تحمل‌کننده بر مشکلاتی که شاید بعداً در طول زندگی مشترک پیش خواهد آمد، به‌درستی تصمیم گرفت.
در انتخاب همسر و بیان پاره ای از مواردی که مربوط به آن است

در انتخاب همسر: اگر متوسط عمر انسان را هفتادسال حساب کنیم و سن ازدواج جوان‌ها را بیست سال، معلوم می‌شود که انسان در حدود بیست سال زندگی مجردی هر غذائی که دوست دارد می‌خورد، به دل‌خواه خود می‌خوابد، هر نوع لباسی را که دلش می‌خواهد می‌پوشد، به‌طورکلی با بینش و عقائد خاصّ خود زندگی می‌کنند.

اما بعد از اینکه شریکی را در زندگی خود انتخاب کردند، روی دادی دیگر در زندگی خود رخ داده است، به تهایی خرید نمی کند، به تنهایی سفر نمی رود، به دل خواه خود لباس نمی پوشد و اینکه به تنهایی تصمیم گیرنده نیست! به جهت اینکه نظر و پیشنهاد و انتقاد کنندۀ دیگری که تا به حال در زندگی اش نبوده اینک هست، و شخص دیگری نیز در زندگی او حق رای و حق انتخاب دارد.

ناگفته نماند که ما منکر نظریات پدر و مادر یا سایر اقوام  در زندگی جوان را نادیده نمی‌گیریم و اعتقاد داریم که همیشه در زندگی اولاد حق رأی برای والدین و سایر اقوام، تا جایی که آری از دخالت‌ها باشد، محفوظ هست. حتماً نظر شما عزیزان هم مثل ما در اینکه حق رأی زن و مرد در زندگی مشترک جدا از والدین است، یعنی اصلی‌ترین تعیین‌کننده سرنوشت زندگی مشترک مابین زن و شوهر بر عهده خودشان است، در این میان والدین و سایر اقوام تنها حق نظر و پیشنهاد دارند نه بیشتر.

در انتخاب همسر به چه نکاتی توجه کنیم؟

زمانی که دو جوان می‌خواهند پیمان زناشویی یک‌عمر تقریبی پنجاه‌ساله را ببندند، مهم است و باید که در انتخاب همسر هوشیارانه و بادقت بیشتر، از همه مهم‌تر، با آشنایی کامل در مسائل مربوط به انتخاب و شناخت یک همسر خوب وارد شوند.

پسر دختر مناسبی را برای زندگی خود در نظر بگیرد و دختر هم پسر مناسبی را برای زندگی انتخاب کند، البته که این عمر مهمی است و احتیاج به تحقیق و مطالعات بیشتر در باب انتخاب همسر و شناخت طرف مقابل را نیازمند است.

امروزه با گسترش امکانات و وجود شیوه‌های مناسب برای تحقیق و شناخت انسان‌ها یکدیگر را،  احادیثی که در این باب از جانب چهارده‌معصوم علیهم‌السلام در این باب نقل شده است موجود و بسیار است که می‌تواند جوانانی را که در آستانه ازدواج و در انتخاب همسر هستند را راهنمای خوبی باشند.

البته شخصیت و نحوۀ زندگانی هر یک از ائمه اطهار علیهم‌السلام می‌توانند الگوی خوبی باشند در شناخت و تحمل زوج و زوجه یکدیگر را، در مربوط به موضوع بحث ما عالمان دین و تاریخ‌نگاران و سیره‌نویسان، زندگانی آن‌ها را مفصل در کتاب‌های دینی و تاریخی ذکر نموده‌اند و خواندن آن‌ها می‌تواند راه‌گشای خوبی برای جوانانی باشد که در انتخاب همسر مناسب برای زندگی خود هستند.

 کاربران کشکول آذری، به‌خصوص جوانان عزیز و بسیار محترمی که در آستانه ازدواج و در انتخاب همسر هستند سفارش می‌کنیم کتاب‌ها و سایت‌هایی را که در این باب تنظیم نوشته می‌شوند مطالعه نمایند و با گاهی بیشتری اقدام به عقد ازدواج کرده باشند، ما به‌عنوان نمونه در این مقاله به چند نقطه اصلی اشاره می‌کنیم انشا الله که مفید واقع شود.

حضرت محمد مصطفی پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم فرمود: با دوشیزگان ازدواج کنید که دهان‌های گواراتر، و رحم‌های جمع‌تر دارند، یادگیری آنها سریع‌تر و محبتشان پایدارترند. (۱)

امام زین‌العابدین علیه‌السلام فرمود: هر که خواهد زن بگیرد از موی او سؤال شود همان‌گونه که از زیبای اش نیز می‌پرسد که موی یکی از دو قسمت زیبائی است. (۲)

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: مردم، از گلها و سبزه های مزبله ها بپرهیزید، پرسیدند مراد چیست؟ فرمود : زن خشکل درخانوده بد. (۳)

یعنی: تربیت در ظاهر انسان‌ها نیست که بتوان آن را در صورت زیبا یا در سیاهی چشمان و یا در پیچش موهای رنگ شده پیدا کرد، تربیت در شخصیت انسان است و آن در باطن درونی است نه ظاهر بیرونی، خانواده نیز در شخصیت‌سازی انسان‌ها تأثیر مستقیم و مؤثری را دارند.

چنان‌که پیامبر اسلام  زن خوشگل را که در خانواده بد تربیت شده باشد را با گل‌ها و سبزه تشبیه می‌نماید برای آن است که گل‌ها و سبزه‌ها در برابر تغییرات جوی حالت و شکل خود را از دست می‌دهند، زن خوشگل هم که در خانواده بد تربیت‌یافته باشد، می‌تواند در موقعیت‌های متفاوت خصایص و اخلاق درونی خود را بروز داده و به مرد خیانت نماید، البته این خود بستگی به موقعیت و جایگاه خانواده‌ها نیز بستگی دارد، زمانی که فردوسی آن شاعر بزرگ در شاهنامه داستان سیاوش و نامادری‌اش را می‌سراید به نصیحت می‌گوید.

به گیتی به‌جز پارسا زن مجوی       زن بدکنش خاری آید به روی

همانا که زن بد خوی و بدحجاب در شخصیت مرد دخالت دارد، مرد ولگرد و وظیفه‌نشناس نیز می‌تواند تأثیری بدی بر روی زن بگذارد، بنابراین اگر زن نیز در انتخاب همسر خود دچار اشتباه بشود، در زندگی خود با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد و این در جامعه کوچک خانواده چالش‌برانگیز خواهد بود، مثلاً  اگر دختر مردی را برای زناشویی مشترک انتخاب کند که همیشه در شهوت‌رانی و دنبال نوامیس دیگران است، جز  خود به کسی دیگری ظلم نکرده است، شاعری در این مورد می‌سراید.

هرکه باشد پی ناموس کسان          پی ناموس وی افتد نظر بول هوسان

آری مردی که چشم بد به نوامیس مردم داشته باشد به‌عبارت‌دیگر مثل حیوانات زندگی می‌کند حریم خصوصی نوامیس دیگران را حفظ نمی‌کند، به قوانین اسلام دررابطه‌با زنان و مردان احترام نمی‌گذارد، پس چنین مردی چگونه حریم نوامیس و خانواده خود را حفظ خواهد کرد.

پیشنهاد ما به شما در انتخاب  همسر ایده‌آل

دختر و پسر در موقع انتخاب همسر به چند نکته مهم و طلایی توجه داشته باشند. اول اینکه: با دیدن یکدیگر در خیابان‌ها، پارک‌ها، متروها، گردشگاه‌ها و سایر مکان‌ها با ظاهر آراسته و لباس‌های شیک و فاخر، عاشق شدن‌های زودگذر و رایج جوانی، نمی‌توان در انتخاب همسر و یک هم پیمان وفادار، تحمل‌کننده بر مشکلاتی که شاید بعداً در طول زندگی مشترک پیش خواهد آمد، به‌درستی تصمیم گرفت.

دوم اینکه: انسان‌ها حیوان نیستند که بتوان آنها را از طریق لباس و ظاهرشان شناخت، انسان‌ها یکدیگر را می‌توانند به طریق رفت‌وآمدها با یکدیگر و گفتگوها، آشناشدن با عقاید و بینش‌ها، یکدیگر را بشناسند. مثلاً نماز از احکام مهم دین اسلام و یکی از وظایف اصلی انسان به خدا است، بنابراین ممکن است پسر منکر آن باشد و اما پدر آن پسر یک نمازگزار حقیقی باشد، پس با دیدن پدر نمی‌توانیم به گوئیم که پسر را شناختیم.

یا ممکن است دختر در خانواده‌ای بزرگ شده باشد، از زمانی که متولد شده و چشم به گیتی بازکرده است پدر و مادرش را در کارهای فساد و خلاف اخلاقی دیده است، پس آن دختر نمی‌تواند در خانواده‌ای که مذهبی هستند عروس باشد و در جمع آنها زندگی کند.

مثلاً پدر و مادر دختری علاقه‌ای به مسجد رفتن و نمازخواندن و روزه‌گرفتن ندارند! پس اخلاق و عقاید فرزند هم مثل آن‌ها خواهد بود؛ چون تربیت‌یافته چنین پدر و مادری هستند، بنابراین اگر چنین دختری با پسری که در خانواده‌ای مذهبی بزرگ شده است که به اصول و فروع دین عمل می‌کنند ازدواج کنند این وصلت صددرصد با مشکلات عقیده‌ای روبرو خواهد شد و شاید به طلاق ختم شود.

مشکل فوق به این جهت روی می‌دهد که دختر همیشه دوست خواهد داشت با یک انسان بی‌دین و بی‌ایمان زندگی کند که اسیر دست‌وپابسته به هوای نفس خود باشد، خدا را فراموش کرده و زن خود را خدای خود سازد، پسر هم بالعکس دوست خواهد داشت با زنی که از جنس  فرشتگان است زندگی کند، در وقت عبادت او را با خدای خود رها سازد و خود را همچون شوی‌اش با آسمان‌ها پیوند دهد.

مثال فوق می‌تواند بر عکس این نیز باشد، مثلاً خانواده دختر یک خانواده مذهبی باشد و دختر یک فرد باایمان و نمازخوان ببار آید، پسر نیز در خانواده‌ای بزرگ شده باشد که در آن از دین‌وایمان هیچ اثری نباشد آن‌وقت همان مشکلاتی که گفتیم در همین‌جا نیز پیش خواهد آمد.

در انتخاب همسر به تحصیلات توجه کنید

انسان‌ها برای اینکه بتوانند در جامعه‌ای که مشهور به عصر ماشینی نام‌گرفته است زندگی کنند، نیاز به تحصیلات و دانش فنی بعضی از علم‌ها را دارند تا بتوانند در نان‌آوری خانواده از آنها استفاده نمایند، زندگی ماشینی و عصر ارتباطات بشر را مجبور به یادگیری دانش و تخصص مختص به زمان حال خودکرده است، برای کار و کسب معاش خانواده و حتی گذراندن روزگار خود نیز هم که شده مجبور به فراگیری دانش زمان خود است.

اطلاع از دانش و تحصیلات طرف مقابل جزئی از لازمه‌های اطلاعاتی طرفین هنگام ازدواج و در انتخاب همسر است، هنگامی که دختر و پسر تصمیم به ازدواج می‌گیرند، عقاید، اخلاق، طبقۀ اجتماعی و سیاسی آن‌قدر مهم است که خلل یکی از آن‌ها می‌تواند بعدها زندگی مشترک را با خطر مواجه سازد.

تحصیلات و سواد دختر و پسر نباید از هم دیگر تفاوت زیادی داشته باشد، مثلاً: نباید سواد یکی از آنها در برابر دیگری صفر یا نزدیک به صفر باشد در این صورت آگاهی آنها از اوضاع و احوالات زمان خود یکسان نبوده و در طول زندگی مشترک خود دچار مشکل خواهند شد و حتی در تربیت فرزند نیز مشکلات فراوانی پیشروی آن‌ها ببار خواهد آمد.

دقت کنید خانواده همسرتان این ویژگی‌ها را داشته باشند

هدف از ازدواج تکامل‌آفرینش است و هدف از آفرینش همان انسان‌سازی است که بشر را به مراحل عالی انسانیت توجه نماید، پس برای اینکه شاهد نسل سالم و جامعه سالم باشیم باید با خانواده‌های وصلت کنید که: ۱- با ایمان و متقی هستند. امام علی علیه السلام میفرمایند: ثلث ایمان حیا است و ثلث دیگر عقل است، و ثلث دیگر هم بخشش است. (۴)

۲- اهل نماز و روزه هستند. خداوند متعال می فرماید: نماز را بر پا دار همانا که نماز انسان را از فحشا و منکر باز می دارد. (۵) و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: اگر زن پنج نماز خود بگذارد و روزه رمضان را بگیرد ، و دامن از زنا نگهدارد و شوهرش را اطاعت نماید از هر دری که بخواهد به بهشت در آید. (۶)

۳- هیچ گونه وابستگی به مشروبات الکلی ندارند. به علت اهمیّت مسئله در این باب مقاله های مسقلی خواهیم آورد.

۴- قرائت قران را یاد داشته و از دانش مختصری بر خوردار باشند.

۵- در محفل های دینی از قبیل جلسات قرآنی و مجالس هایی که برای ائمه اطهار علیهم السلام برگزار می شوند شرکت کنند که چنین افراد همیشه از روحیه و پشت کار بالا بر خوردارند، همیشه از شکست ها برای خود پل پیروزی می سازند.

۶- اهل کار و تلاش باشند، که محتاج به دیگران نباشند و عزّت نفس داشته باشند.

۷- هیچگونه وابستگی به مواد مخدر از قبیل تریاک، حروئین، مورفین، عنواع تزریقات به وسیله آمپول که نوعی از مواد باشند یا سایر نأشه کنندگان که در لیست مواد مخدر هستند نداشته باشند.که این حقیر روی مسئله مشروبات الکلی که در هر رقم یا با هر نامی که باشند و مواد مخدری که از هر نوعش باشد تئکید می کنم.

خواهش می‌کنم خانواده‌ها محترم در امر ازدواج و در انتخاب همسر فرزندان خود این دو مسئله را مهم شمارند، اولی این است که: بر پسر و دختر در امر ازدواج و هزینه‌های آن زیاد سخت نگیرند.

دوم اینکه: در تحقیقات خود به مسائل فوق دقت بیشتری داشته باشند، تا خدای نه کرده ازدواج فرزندانشان دچار مشکلی به نام طلاق و خطراتی بعدی آن نشوند.

۱.     ازدواج در اسلام، آیت‌الله علی مشکینی

۲.     مکارم‌الاخلاق طبرسی

۳.     مکارم‌الاخلاق طبرسی

۴.     کشکول منتظری

۵.     سوره عنکبوت آیه ۴۵

۶.     مکارم‌الاخلاق طبرسی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه مقاله:

https://azarmiazar.ir/?p=10027

جمشید آذرمی آذر

جمشید آذرمی آذر

من جمشید آذرمی آذر: اهل ایران، آذربایجان شرقی، شهر بناب، روستای چپقلو، متولد 1352، با تحصیلات ابتدایی، علاقمند به مطالعه، پژوهش و نوشتن می باشم.

مقاله هایی که دیگران نیز خوانده اند.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: