روزه داری در اسلام یک خانه تکانی قطعی برای بدن است

روزه داری امری است ضروری و واجب از سوی پروردگار عالمیان برای تزکیه نفس و مبارزه با آفت های دورنی بدن که در سال یکبار به مدت یک ماه از سوی خداوند متعال برای هر فرد مسلمان واجب شده است، روزه داری خانه تکانی بدن است که برای مبارزه با بیماری های روحی و انگلی بدن انسان ضروری است.
روزه داری در اسلام یک خانه تکانی قطعی برای بدن

روزه داری یعنی درون تکانی بدن انسان از آفات و ویروس های جورواجوری است که در مدت یازده ماه در بدن انسان خانه ساخته اند و به امنیت کامل در حال از بین بردن سلامتی ما انسانها هستند. اسنان بوسیله روزه گرفتن می تواند به امراضی که در بدن او لونه کرده اند مقاومت نماید و هم می تواند سلامتی یازده ماه آینده را تا به اندازه ممکن ایمن سازی نیز می شود.

همان طوری که زنان خانه دار در طول سال چندین بار اقدام به شستشوی لوازم و اسباب و اثاثیه منزل می پردازند تا به این وسیله از پوسیدگی و از خراب شدن وسایل منزل خود جلوگیری کنند، یعنی در طول مدت سال چندین بار دست به خانه تکانی جزئی و یک بار نیز اقدام به خانه تکانی کلی می پردازند تا به این طریق کثافات و گردخاک های موجود در خانه را از بین ببرند.

روزه داری به مدت یک ماه در سال به منزله خانه تکانی آخر سال در خانه است، نکته قابل توجه این است اگر خانه تکانی های جزئی انجام نشود خانه تکانی اصلی که در آخر سال یکبار انجام می شود، انجام نگیرد خطر بید و موریانه زدگی و سایر حشرات ریز که بر اثر گردغبار بر اسباب و اثاثیه منزل از جمله فرش، پتو، رختخواب، الیاف، قماش و سایر لوازم موجود در خانه را تهدید می کنند خطر آفرین خواهند بود، مسئله بسیار مهم اینجاست که اگر این خانه تکانی جزئی و کلی در خانه انجام نگیرد امکان خسارات و از بین رفتن اسباب و اثاثیه خانه به چند برابر بیشتر بالا خواهد رفت.

روزه داری در اسلام یک خانه تکانی قطعی برای بدن است.

برنامه روزه داری در اسلام یک روش هدفمند برای تزکیه نفس و یک خانه تکانی قطعی برای بدن است که موجب نظافت کامل تمام دستگاه های گوارشی و تمام سلول های بدن است. انسان در ماه رمضان بوسیله روزه گرفتن با یک تیر دو نشان را هدف قرار می دهد، شخص روز دار با عمل خود هم امر و دستور خداوند متعال را بجا می آورد و هم عوامل بیماریها را با پرهیز از خوردن و آشامیدن به مدت و زمان مشخص از بدن خود بیرون می برد و سم زدایی می کند.

امروزه در دنیای پزشکی بسیاری از اطباء حاذق و شناخته شده دنیا کم خوری یا نخوردن یک وعده غذا برای مدتی محدود به بیماران خود توسیه و تجویز نسخه می کنند، خداوند متعال هزاروچهار سال پیش بوسیله پیامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم، آن را با عنوان یک ماه روزه داری برای پیروان خود نسخه پیچی کرده است.

قرآن کریم: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ؛ اى کسانى که ایمان آورده‏ اید روزه بر شما مقرر شده است همان گونه که بر کسانى که پیش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد که پرهیزگارى کنید. (۱) و پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در حدیثی فرموده است: صوموا تَصِحّوا؛ روزه بگیرید تا تن درست بمانید. (۲)

    1. قرآن کریم، سوره بقره، آیه ۱۸۳
    2. بحار الانوار، ج۹۳، ص:۲۵۵

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه مقاله:

https://azarmiazar.ir/?p=10166

جمشید آذرمی آذر

جمشید آذرمی آذر

من جمشید آذرمی آذر: اهل ایران، آذربایجان شرقی، شهر بناب، روستای چپقلو، متولد 1352، با تحصیلات ابتدایی، علاقمند به مطالعه، پژوهش و نوشتن می باشم.

مقاله هایی که دیگران نیز خوانده اند.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: