جمشید آذرمی آذر
سایت مخزن العلوم شامل : مقاله های نویسنده ، اطلاعات عمومی علمی ، مذهبی ، اجتماعی ، فرهنگی ، زناشویی ، تاریخ ، ادبیات و متفرقات...

ثواب زیارت امام حسین علیه السلام

ثواب زیارت امام حسین علیه السلام :این نوشته در زمانی تحریر میشود که :عاشقان و زائران امام حسین علیه السلام ، مثال پرندگان بهاری که زمستان سرد و استخوان سوزی را پشت سر می گذاشتند و اینک به سوی بهاری که صحرای آن مملو از گلهایی بهاری می باشد پناه می برند! و به عشق دیدار با گلهایی که پر از بوی خوش بهاری را با خود دارند پر می کشند ، و از خطری که شکارچیان وحشی در راه شان دام گذاشتنه اند ترسی ندارند ، گاهی نیز خطر را با جان دل می پزیرند.
این نوشته زمانی تحریر میشود که : مشتاقان بهشت فوج فوج ، کاروان به کاروان ، جهت زیارت و عرض ارادت به خاندان عصمت و طهارت با پای پیاده از جای جای این گیتی بیکران زوار کربلا هستند ، که امام صادق علیه السلام فرمود : مَوْضِعُ قَبْرِ اَلْحُسَیْنِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ تُرْعَهٌ مِنْ تُرَعِ اَلْجَنَّهِ (۱) محل قبر حسین علیه السلام کانالی از کانالهای بهشت باشد.
این نوشته زمانی تحریر میشود که : عاشقان و دل باختگان به حضرت حق جهت بهاء دادن به ثار الله ، و به امید پا نهادن به سرزمین عاشقی ها ، عشق بازیها ، که آنجاست تکه ای از بهشت ، و حقا آن مکان مسیریست برای گذر از بهشت تا بهشت ، و به امید ثواب زیارت امام حسین علیه السلام رنج سفر را تحمل می کنند ، تا به معشوق اصلی که خداوند جان است دست یابند.
و من نیز با چشمان اشک آلود و حسرت به دل ، به دیدار دیار دوست قلم بر داشته تا در ثواب زیارت کنندگان آن مکان نورانی و با شرافت ، که افضلترین از زمینهاست مطالبی را می نویسم. امید وارم که برابری کند با ثواب زیارت امام حسین علیه السلام .
و امید من نیز به این حدیث است که، قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: من مات و میراثه الدفاتر و المحابر وجبت له الجنه (۲) پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند کسی که بمیرد و میراثش دفتر و قلم باشد، واجب شده است برای این چنین کسی که بهشت برود.

ثواب زیارت امام حسین علیه السلام، در روایات ائمه علیهم السلام.

امام صادق علیه السلام میفرماید : مَنْ أَرادَ أَنْ یَکُونَ فِى جِوارِ نَبِیِّهِ وَجِوارِعَلِىٍّ وَفاطِمَهَ فَلایَدعْ زِیارَهَ الْحُسَیْنِ علیهم السلام؛(۳) کسى که مى خواهد در همسایگى پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) و در کنار امام على (علیه السلام) و حضرت فاطمه(علیهاالسلام) باشد، زیارت امام حسین علیه السلام را ترک نکند.
امّ سعید می گوید: به امام صادق علیه السّلام عرض کردم: ثواب زیارت امام حسین علیه السّلام چه اندازه است؟ حضرت فرمودند: تَعدِلُ حَجَّهً وَ عُمرَهً و اعتکاف شَهرَینِ فی المسجد الحرام وَ صِیامَها وَ خَیرٌ مِنها کَذا…؛(۴) ثواب زیارت امام حسین علیه السلام برابر یک حج و یک عمره و دو ماه اعتکاف همراه با روزه در مسجد الحرام و [بلکه] بهتر از آنهاست.
امام صادق علیه السلام فرمودند : مَنْ أَرادَ أَنْ یَکُونَ فِى جِوارِ نَبِیِّهِ وَجِوارِعَلِىٍّ وَفاطِمَهَ فَلایَدعْ زِیارَهَ الْحُسَیْنِ علیهم السلام؛(۵)کسى که مى خواهد در همسایگى پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) و در کنار امام على (علیه السلام) و حضرت فاطمه(علیهاالسلام) باشد، زیارت امام حسین (علیه السلام) را ترک نکند.
امام صادق علیه السلام فرمودند : لَیْسَ مِنْ مَلَکٍ فِى السَّمواتِ وَاْلأَرْضِ اءِلاّ یَسْأَلوُنَ اللّه َ تَبارَکَ وَ تَعالى أَنْ یُؤْذَنَ لَهُمْ فِى زِیارَهِ الحُسَیْنِ علیه السلام، فَفَوْجٌ یَنْزِلُ وَ فَوْجٌ یَعْرِجُ؛(۶)هیچ فرشته اى در آسمـانها و زمین نیست مگر این که مى خواهد خداوند متعال به او رخصـت دهد تا به زیارت امام حسین (علیه السلام) مشرّف شود، چنین است که همواره فوجى از فرشتگان به کربلا فرود آیند و فوجى دیگر عروج کنند و از آنجا اوج گیرند.

امام حسین علیه السلام را با شناخت و به معرفت کامل زیارت کنید

در تعدادى از احادیث مربوط‍‌ به زیارت امامان(علیهم السلام)، به وجه شناخت و عرفان حقوق آنان نیز اشاره شده است؛ براى نمونه، امام صادق(ع) در ثواب زیارت امام حسین علیه السلام فرمود: مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع وَ هُوَ یَعْلَمُ أَنَّهُ إِمَامٌ مِنْ قِبَلِ اللَّهِ مُفْتَرَضُ الطَّاعَهِ عَلَی الْعِبَادِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ (۷) هرکس قبر امام حسین(ع) را زیارت کند، در حالى که او را امام واجب الاطاعه بداند، خداى متعال، گناهان گذشته و آینده‌اش را مى‌آمرزد.
حضرت ابوالحسن موسى(ع) فرمود: ادنى ما یثاب به زائر ابی عبدالله الحسین(ع) بشط‍‌ الفرات اذا عرف حقه و حرمته و ولایته ان یغفر له ما تقدم من ذنبه و ما تأخّر (۸) کم‌ترین ثوابى که به زائر ابا عبدالله حسین(ع) مى‌رسد، در حالى که حق او و حرمت و ولایتش را بشناسد، این است که گناهان گذشته و آینده‌اش بخشوده مى‌شود.
حضرت ابوالحسن الرضا(ع) نیز مى‌فرماید: ان لکل امام عهداً فی عنق اولیائه و شیعته و ان من تمام الوفاء بالعهد زیاره قبور هم فمن زارهم رغبه فی زیارتهم و تصدیقاً بما رغبوا کان ائمتهم شفعائهم یوم القیامه (۹) هر امامى پیمانى بر عهده دوستان و شیعیانش دارد و اتمام ولایت، زیارت قبور آنان است. پس هر کس قبور امامان را از روى رغبت و تصدیق بدانچه آنان بدان رغبت دارند، زیارت کند، امامانشان در قیامت از آنان شفاعت خواهند کرد.

حرف آخر

ثواب زیارت امام حسین علیه السلام آنقدر است که : عبد اللَّه ابى یعفور گفت: از حضرت ابا عبد اللَّه { امام صادق }علیه السّلام شنیدم که به شخصى از دوستانش فرمودند.
فلانى به زیارت قبر ابى عبد اللَّه الحسین علیه السّلام مى‏روى؟
آن شخص گفت: بلى من هر سه سال یا دو سال یک مرتبه به زیارتش مى‏روم.
حضرت در حالى که صورتشان زرد شده بود فرمودند:
به خدائى که معبودى غیر از او نیست، اگر او را زیارت کنى برتر است براى تو از آنچه در آن هستى! آن شخص عرض کرد: فدایت شوم آیا تمام این فضل براى من هست؟
حضرت فرمودند:
بلى به خدا سوگند، اگر من فضیلت زیارت آن حضرت و فضیلت قبرش را براى شما باز گو کنم به طورى کلّى حجّ را ترک کرده و احدى از شما دیگر به حج نمى‏رود، واى بر تو آیا نمى‏دانى خداوند متعال بواسطه فضیلت قبر آن حضرت کربلا را حرم امن و مبارک قرار داد پیش از آنکه مکّه را حرم امن نماید؟
ابن ابى الیعفور مى‏گوید: محضرش عرضه داشتم: خداوند متعال حج و زیارت بیت اللَّه را بر مردم واجب کرده ولى زیارت قبر امام حسین علیه السّلام را بر مردم واجب نکرده است پس چطور شما چنین مى‏فرمائید؟
حضرت فرمودند:
اگر چه همین طور است ولى در عین حال خداوند متعال فضیلت زیارت آن حضرت را این گونه قرار داده است.
مگر نشنیده‏اى کلام امیر المؤمنین علیه السّلام را که فرمودند:
کف پا سزاوارتر است به مسخ نمودن از ظاهر و روى پا ولى در عین حال حق تعالى مسح روى پا را بر بندگان واجب کرده است؟! و نیز مگر نمى‏دانى اگر حق تعالى موقف (محلّ محرم شدن) به خاطر شرافتى که در حرم هست افضل و برتر بود ولى خداوند متعال آن را در غیر حرم قرار داده است.(۱۰)
منابع و مآخذ
۱ – من لایحضره الفقیه ج۲ ، ص ۶۰۰
۲ – ارشاد القلوب دیلمی ص ۱۷۶
۳ – وسائل الشیعه ج ۱۰ ، ص ۳۳۱
۴ – وسائل الشیعه ج ۱۴، ص . ۴۳۶
۵ – وسائل الشیعه ج ۱۰، ۳۳۱
۶ – وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص . ۲۴۴
۷ – وسائل الشیعه ج ۱۴، ص . ۴۱۵
۸ – وسائل الشیعه  ج ۱۴، ص . ۴۱۰
۹ – وسائل الشیعه ج ۱۴، ص . ۳۲۲
۱۰ – کامل الزیارت ترجمه ذهنی تهرانی، ص: ۸۱۱

بازدیدها: 53

نظرات

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه شما استفاده می کند. ما فرض خواهیم کرد که شما با این مسئله مخالف هستید ، اما در صورت تمایل می توانید انصراف دهید. پذیرفتنادامه