جمشید آذرمی آذر
سایت مخزن العلوم شامل : مقاله های نویسنده ، اطلاعات عمومی علمی ، مذهبی ، اجتماعی ، فرهنگی ، زناشویی ، تاریخ ، ادبیات و متفرقات...

ازدواج

ازدواج  پیوندی آیینی‌است که طی احکام یا رسومی خاص بین زن و مرد برقرار می‌شود تا به تشکیل خانواده منجر گردد.خانواده جامعه ای کوچکی است که با ازدواج و پیوند بین مرد و زن ایجاد میشود،پایه و اساس یک جامعه ای بزرگ و متمدن را شکل می دهد.
ازدواج میتواند دائمی یا موقتی باشد! ازدواج های دائمی اکثراً با هدف زاد و ولد نسلها انجام میگیرد،و اهداف کلی آن نیز تشکیل خانواده و بودن در کناریکدیگر و رسیدن به آرامش روحی،روانی،جسمی و ارضاء جنسی زن و مرد از راه طبیعی و قانونی می باشد.

ازدواج موقت

ازدواج موقت یا صیغه نوعی دیگر از ازدواج است که درمذهب شیعه مرسوم و قانونی میباشد.این نوع ازدواج درمیان کسانی رائج است که امکان نکاح دائمی را به دلایلی ندارند و برای جلوگیری از انحرافات اخلاقی و جنسی تن به ازدواج موقت میدهند.
ازدواجهای موقت یا صیغه ای با مدت معین و مهدودی با مهریه ای معلوم،بین زن و مرد بسته میشود و با پایان آن مدت رابطه زوجیت نیز خود به خود منقضی می شود.

زنانی که تن به ازدواج موقت میدهند توجه داشته باشند،بهتراست برای جلوگیری از خسارات و فسادهای بعدی که در پیوند های موقت به وجود می آید،در زمان عقد ازدواج موقت مدارک و سند کافی و لازم با تائیدیه شهود در اختیار زن قرار گیرد،که اگر در زمان رابطه زناشوئی فرزندی درمیان آمد برای زن ایجاد مشکل ننماید.

ازدواج از دیدگاه قرآن.

ازدواج  در دین مقدس اسلام یکی از فرایض مهم و ارزشمند دینی و اجتماعی شمرده شده است.از طرف قرآن و ائمه معصومین علیهم السلام برای پرداختن به زناشوئی تاکیدات فراوانی شده است،قرآن مجید مرد و زن را پوشش و عیب پوش یکدیگر می داند، یعنی زن و مرد جهت آرامش یکدیگر و رفع نیازهای جنسی خود از راه حلال با هم ازدواج نمایند و در کنار هم به آرامش جنسی و روحی بپردازند.
قرآن کریم برازدواج مردان مومن با زنان مومنه را مورد تاکید و تائید قرار داده ، و از تزویج مومنین و مسلمانان با کفار و بیدینان برحضر و تحریم نموده است.و ملاک شایستگی در ازدواج را ایمان و تقوا دانسته نه مزایای اعتباری دیگر،مانند. پول،ثروت،مقام،طایفه ،موقعیت اجتماعی و چیزهای دیگر دنیوی.

ازدواج از دیدگاه ائمه اطهارعلیهم السلام.

  • پیامبراکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: النِّکاحُ سُنَّتِى، فَمَن رَغِبَ عَن سُنَّتی فَلَیسَ مِنّی ؛(۱) ازدواج سنّت من است ؛ پس هر که از سنّت من روى گرداند از (امّت) من نیست .
  • پیامبراکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: مَن أحَبَّ أن یَلقَى اللّه َ طاهِرا مُطَهَّرا فَلْیَلْقَهُ بزَوجَهٍ ؛(۲)هر که دوست دارد که پاک و پاکیزه خدا را دیدار کند، با داشتن همسر به دیدارش رود .
  • پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: لا یُختارُ حُسنُ وَجهِ المَرأهِ على حسُنِ دِینِها ؛(۳)نباید حُسن صورت زن را بر حُسن دیندارى او برگزید .
  • پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: رَکعتانِ یُصلیهما المُتزوجُ اَفضلُ مِن رجلٍ عَزبٍ یَقومُ لَیلهُ و یَصومُ نهارَهُ.(۴)دو رکعت نماز انسان با همسر برتر است از عمل انسان عزبی که همه شب را در نماز و روز آن را روزه دار باشد.
  • پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند: مَنْ تزّوجَ احرزَ نِصفَ دینهِ فلیتَّقِ الله فی النصفِ الآخرِ.(۵)کسی که ازدواج کند نصف ایمان خود را حفظ کرده، پس باید جهت حفظ نصف دیگر آن تقوای الهی را پیشه کند.
  • پیامبراکرم صلی الله علیه وآله فرمودند: خیر النّکاح أیسره؛(۶)بهترین ازدواجها آن است که آسان تر انجام گیرد.
  • امام کاظم علیه السلام فرمودند:ثَلاثهٌ یُستظلونَ بظلِ عَرشِ اللهِ یومَ القیامهِ یومٌ لا ظِلَّ الا ظلهُ رَجلٌ زوّجَ اَخاهُ المسلمَ او اَخدمهُ او کتَمَ له سرّاً.(۷)خداوند در روز قیامت سه دسته را در زیر سایه عرش خویش پناه می دهد در حالتی که سایه ای جز سایه عرش پروردگار وجود ندارد و آنها عبارتند از: کسی که برادر مسلمان خود را زن دهد و کسی یا به برادر دینی خود خدمت کند و یا آنکه از فاش شدن اسرار برادر مسلمانش جلوگیری کند.
  • قال امیرالمؤمنین علی علیه السلام: افضل الشفاعات ان تشفع بین اثنین فی نکاح یجمع الله بینهما.(۸)از بهترین شفاعتها، شفاعت بین دو نفر در امر ازدواج است تا اینکه خداوند آنان را مجذوب یکدیگر گرداند.
  • قال الامام الرضا علیه السلام: اذا خطب الیک رجل رضیت دینه و خلقه فزوجه و لا یمنعک فقره و..(۹)هنگامی که مردی از شما خواستگاری کرد که از دین و اخلاق او راضی بودید به ازدواج با او رضایت دهید. و مبادا فقر او ترا از این رضایت باز دارد و…
  • قال الامام الصادق علیه السلام: انما المراه قلاده فانظر ما تتقلد.(۱۰)زن همانا گردنبندی است، نیک بنگر که چه گردنبندی را به گردنت آویزان می کنی.

ازدواج ازدیدگاه بزرگان

ازدواج  ازدیدگاه بزرگان بسیار کسترده تر و متفاوت تر ازیکدیگر می باشند ما به عنوان نمونه به چند تا ازآنها که گلچین نموده ایم می پردازیم.

  • فرانسیس بیکن : زندگی زناشویی مثل تاتر است: مردم صحنه زیبا و آراسته آن را می بینند درحالی که زن و شوهر با پشت صحنه درهم ریخته و پرماجرای آن سر و کار دارند.
  • بنیامین فرانکلین :آنجا که ازدواجی بدون عشق صورت گیرد، حتمأ عشقی بدون ازدواج در آن رخنه خواهد کرد.
  •  سروانتس :برای داشتن یک زندگی آرام و بدون مخمصه، شوهر باید کر و زن باید لال باشد.
  • بنیامین فرانکلین :پیش از ازدواج چشم‌ها را خوب باز کنید، بعد از ازدواج کمی ببندید!
  • ضرب المثل چینی :تاک را از خاک خوب و دختر را از مادر خوب انتخاب کنید!
  •  بوب هوپ :تا وقتی که مرد عروسی نکرده او را غیرکامل می‌خوانند بنابراین معلوم می‌شود پس از ازدواج کار مرد تمام است!
  • ساموئل اسمایلز :سختی‌ها و ناراحتی‌ها بهترین وسیله آزمایش زندگی زناشویی است، زیرا رنج و محنت، اخلاق واقعی زن و مرد را آشکار می‌سازد.
  • ولتر:هرچه عده متأهل‌ها زیادتر گردد، جنایت کم‌تر خواهد شد.
  • آندره موروا :یک ازدواج موفّق، عمارتی است که هر روز باید بازسازی شود.
  • هاینریش هاینه :موزیکی که در مراسم ازدواج می‌نوازند مرا همیشه به یاد موزیکی می‌اندازد که سربازان را به سوی میدان کارزار هدایت می‌کند.
  • فدریکو فلینی :در زندگی زناشویی، کارگردانی و فیلم‌نامه به عهده? شوهر، صدابرداری و دیالوگ به عهده? زن است.
  • آرتور شوپنهاور :با مصلحت دیگران ازدواج کردن، در جهنم زیستن است.
  • انوره دوبالزاک :ازدواج‌های غیرمتناسب مانند پارچه‌های ابریشمی و پشمی است که سرانجام ابریشم، پشم را قطع خواهد کرد.
  • ضرب المثل فرانسوی :ازدواج، زودش اشتباه بزرگ و دیرش اشتباه بزرگتری است.
  • ضرب المثل اسپانیایی :ازدواج به مثابه هندوانه‌است. گاهی خوب و گاهی بد از آب در می‌آید.
  • فرانسوا فنلون :محبت در ازدواج از احترام ایجاد می‌گردد.
  • آرتور شوپنهاور :ازدواج‌کردن، نصف‌کردن حقوق و دو برابرکردن وظایف است.
حرف آخر

ازدواج ناگزیر بایستی بر هشیاری و آگاهی و فهم و قدرت متقابل صورت گیرد؛ و قدرت در این‌جا نیز به معنای زور و خشونت نیست. هرگز! چرا که انسان – چه مرد و زن – هنگامی که از شخصیتی قوی و آراسته به عقل و خودآگاهی برخوردار باشد نه تنها برای خود و دیگران منفی، قهرآمیز، جاهلانه و خطرآفرین نخواهد بود بلکه برای طرف مقابل به صورتی مثبت عمل خواهد کرد، و برای مشکلات خویش و دیگران به راه حل‌هایی دست خواهد یافت. …

در میان مردان نیز عده‌ای وجود دارند که عقدهء سیطره و ستم بر دیگران را دارند. این عقیده آنان را به ازدواج سوق می‌دهد تا زن را رام نماید؛ و به باری سبُک تبدیل کند؛ به گونه‌ای که به هر طریقی که بخواهد او را راه برد. بر او ستم کند… او را چون چارپایانی بی دفاع سر ببُرد… این را نمی‌توان زندگی زناشویی نامید. قرآن می‌فرماید که با زندگی زناشویی «در میان شما دوستی و مهربانی افکند.» «وجعل بینکم مودّه ورحمه» (روم/۲۱)

زندگی زناشویی به معنای آن است که زن و مرد پوشش و پناهی برای یک دیگر گردند: «آنان پیراهن تن شما و شما پیراهن تن آنان آید.» «هنّ لباسٌ لکم و انتم لباسٌ لهنّ» (بقره/۱۸۷)

بدین ترتیب هر یک به عمق جان، عقل، قلب و حیات یک دیگر راه یابند؛ تا زندگی شان نمود وحدت در عین کثرت… گردد. از این رو زندگیهایی که آکنده از ستم و سرکوب اند زندگی‌هایی بی معنایند. ستم، خانه‌ای را بر پا نمی‌دارد؛ و زور زندگی زناشویی را به سمت موفقیت راه نمی‌برد.(۱۱)

منابع و مآخذ

۱-بحار الأنوار: ۱۰۳ / ۲۲۰ / ۲۳ منتخب میزان الحکمه: ۲۵۲
۲-بحار الأنوار: ۱۰۳ / ۲۲۰ / ۱۸
۳-کنز العمّال: ۴۴۵۹۰ منتخب میزان الحکمه: ۲۵۲
۴-وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۱۹
۵-نور الثقلین، ج ۳، ص ۵۹۶
۶-نهج الفصاحه
۷-نورثقلین ج ۳ص ۵۹۹
۸-تهذیب، ج ۷، ص ۴۰۵، وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۴۵
۹-میزان الحکمه ج۴ص۲۸۰
۱۰-وسائل الشیعه ج۲۰ص۳۳
۱۱-محمد حسین فضل الله عالم شیعه لبنانی

بازدیدها: 95

نظرات

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه شما استفاده می کند. ما فرض خواهیم کرد که شما با این مسئله مخالف هستید ، اما در صورت تمایل می توانید انصراف دهید. پذیرفتنادامه